Wszystko o ubezpieczeniu OC zabytkowych samochodów

23 kwietnia 2017

Zabytkowe samochody to konik kolekcjonerów, ale także indywidualistów lubiących „auta z duszą”. Najczęściej posiadacze takich pojazdów korzystają z nich kilka razy w roku, jeżdżąc na różne zloty. Każdy samochód poruszający się po polskich drogach musi jednak posiadać obowiązkowe OC. Co powinniśmy wiedzieć o polisie OC, będąc właściciel zabytkowego pojazdu?

By posiadać status auta zabytkowego, samochód musi spełnić odpowiednie kryteria, m.in.:

  • mieć minimum 25 lat,
  • od przynajmniej 15 lat powinien być wycofany z produkcji,
  • musi posiadać w 75% oryginalne części,
  • powinien być wpisany do rejestru zabytków lub ujęty w centralnej ewidencji dóbr kultury.

OC krótkoterminowe

Auto spełniające wyżej wymienione warunki może zostać zarejestrowane w Polsce jako zabytkowe. Taki samochód otrzymuje w urzędzie tzw. „żółte blachy” oraz profity z ich posiadania, m.in. przegląd wieczysty, a także możliwość wykupienia krótkoterminowego OC na minimum 30 dni, ale nie dłużej niż 12 miesięcy.

Właściciel samochodu zabytkowego, który jest użytkowany np. tylko w sezonie letnim, może skorzystać z przysługującego mu prawa i wykupić polisę OC tylko na okres użytkowania pojazdu. Takie krótkoterminowe ubezpieczenie nie wymaga wypowiedzenia, ponieważ rozwiązuje się samo wraz z upływem czasu, na jakie zostało zawarte.

Nie wszędzie się ubezpieczysz!

Wbrew obowiązującemu prawu wielu ubezpieczycieli nie chce ubezpieczać na krótki okres samochodów zabytkowych (np. AXA czy Uniqa), a inne podają bardzo wysokie ceny składek, (np. Hestia).

Najkorzystniejszą ofertę dla weteranów szos posiada PZU. Dodatkowo od 01.08.2012 roku proponuje członkom Polskiego Związku Motoryzacyjnego 70% zniżkę od kwoty proponowanego standardowo ubezpieczania na samochód zabytkowy. Przy zawieraniu lub przedłużaniu umowy polisy należy przedstawić aktualną legitymację członkowską.

A co z AC?

Dużo trudniej jest wykupić autocasco dla pojazdu zabytkowego, ponieważ na polskim rynku większość ubezpieczycieli odmawia klientom tego typu ochrony. Nieliczne, jak np. Warta czy PZU, proponują tzw. „polisy indywidualne”, jednak są one bardzo drogie i nieatrakcyjne dla posiadaczy pojazdów zabytkowych.

W przypadku, gdy nasze auto pomimo tego, iż ma cechy auta zabytkowego, ale nie posiada papierów potwierdzających, iż jest samochodem zabytkowym lub historycznym, musi mieć wykupione całoroczne ubezpieczenie z tytułu OC, nawet jeśli stoi przez większość czasu w garażu.